Május 5-én megkezdte többnapos európai látogatását Hszi Csin-ping kínai elnök. Az előre bejelentett információk szerint a keleti nagyhatalom vezetője három országban fog tárgyalásokat folytatni. A diplomáciai körút első állomása Franciaország, ahol már tényleges nyilatkozatokat is eredményeztek a megbeszélések. Május 7-én Szerbiában tárgyal a keleti nagyhatalom delegációja, végül Május 8. és 10. között Magyarországon zárul az utazás.
Komoly növekedés előtt áll a Szerbia és Kína közötti gazdasági együttműködés az Egy övezet egy út kezdeményezés (más néven Új selyemút, Belt and Road Initiative, BRI) által megnyitott lehetőségeknek köszönhetően - mondta Jelena Grubor Stefanovic, a Szerb Kereskedelmi és Iparkamara sanghaji képviseletének igazgatója a Hszinhua hírügynökségnek adott interjújában.
Nagy Márton nemzetgazdasági miniszter egy rendezvényen a kínai-magyar kapcsolatokról beszélt, és előre vetítette, hogy a Budapest-Belgrád vasútvonal jövő nyárra elkészülhet, a fejlesztések 5 logisztikai, vasúti és töltőhálózat-fejlesztéssel folytatódhatnak, ennek részleteiről hamarosan a miniszterelnök tájékoztat.
Újabb magyarországi vasúti fejlesztések valósulhatnak meg a jövőben az Egy övezet, egy út nevű kínai kezdeményezés keretében, ezáltal külső finanszírozással, gyorsan és hatékonyan kerülhet sor a hálózat modernizálására - jelentette be Szijjártó Péter külgazdasági és külügyminiszter szerdán Pekingben.
A paksi bővítés és a Belgrád-Budapest vasútvonal fejlesztésén foglalkoztatott külföldieknek hosszabb időtávra, gyorsabb eljárásban adhatnak ki munkavállalási engedélyeket – derül ki a Magyar Közlönyben kiadott rendeletből.
Az Európai Bizottság átfogó vizsgálatot kezdeményezett a potenciálisan piactorzító külföldi támogatások ügyében a kínai CRRC Qingdao Sifang Locomotive, az állami tulajdonú CRRC Corporation leányvállalata ellene. Az anyavállalat a Budapest-Belgrád vasútvonal építésében is érdekelt.
A Budapest−Belgrád vasútvonal vonatbefolyásoló rendszereinek kiépítését a kínai China Railway Signal & Communication (CRSC) nyerte el. A cégnek ez lesz az első ilyen projektje az Európai Unióban, így kérdéses, mikor tudják majd megfelelően befejezni − írja a Telex a VSquare hírlevelére hivatkozva.
Az kormány frissen közzétett rendelete értelmében a Budapest-Belgrád vasútfejlesztési projekt műszaki tartalmának módosulása miatt több száz ingatlant és szelvényt sajátít ki a magyar állam. A lépés többek között Budapest számos kerületében, Dömösdön, Kiskunhaloson és Taksonyban fekvő területeket is érint – derül ki a szerda este a Magyar Közlönyben közzétett rendeletből.
Az Övezet és Út kezdeményezésének (Belt and Road, BRI) újragondolásaképpen Kína változtat a stratégiáján: a jövőben kisebb, fenntarthatóbb projektekre összpontosít, valamint jüanra állítja a hiteleket és fejlesztéseket. A lépéssel Hszi Csin-ping elnök igyekszik új életet lehelni az ambiciózus beruházási programba, amelyet egyre inkább megbénít a lassuló kínai gazdaság, valamint a világszerte növekvő szkepticizmus a kezdeményezés körül – írja a Bloomberg.
A Budapest-Belgrád vasútfejlesztési projekt műszaki tartalmának változása miatt további kisajátításokra van szükség – jelentette be az Építési és Közlekedési Minisztérium. A múlt pénteken társadalmi egyeztetésre bocsátott javaslat alapján a Népszava arról ír, hogy többszáz ingatlanról lehet szó.
A nemzeti ünnep előtti, legfrissebb műszaki vizsgálati jelentés megállapította, hogy a biztosítóberendezés telepítésével és üzembehelyezésével kapcsolatos vállalkozói hiányosságok miatt vált szükségessé a Szeged-Rendező–Röszke országhatár közötti vasúti személyforgalom elindításának későbbre halasztása. A vizsgálati eredmények rámutatnak: a berendezések műszaki készültségi szintje alapján azok próbaüzeme nem megkezdhető, ezért az üzemengedély kiadása továbbra sem lehetséges - olvasható a MÁV közleményben.
Várhatóan Orbán Viktor lesz az egyetlen európai uniós vezető, aki részt vesz az Egy övezet, egy út fórumon Pekingben ebben a hónapban - számolt be róla a Politico, három, meg nem nevezett diplomata információira hivatkozva.
Valdis Dombrovskis, EU-s kereskedelmi biztos Kínába látogatott, és a tárgyalások szorosan összefüggnek a kínai e-autók exportjára belengetett szubvenciós vizsgálattal. Ráadásul az Európai Bizottság két magyar szempontból fájdalmas vizsgálatra is készül: a kínai egészségügyi termékeket és a vasúti beruházásokat is eljárás alá vonhatják.
Több mint 5,4 milliárd forint többletforrást kap a Budapest–Belgrád-vasútvonal – írja a hvg.hu a csütörtök este megjelent Magyar Közlöny alapján. Közben a Telex arról írt, hogy a biztosítórendszert a kínai fél nem tudja megcsinálni uniós szabványok szerint, ezért másik kivitelezőt kell keresni, ami miatt még drágább lehet az építkezés. De az is lehet, hogy végül nem is a tervezett 160 km/órával, hanem csak 100 km/órával közlekednek majd a vonatok, ha nem sikerül kiépíteni a rendszert. A lap információi szerint az ügy odáig jutott, hogy Orbán Viktor októberi kínai útján is szóba fog kerülni a kérdés.
Úgy tudtak sebtében hozzálátni a Biatorbágy és Szárliget közötti vasútvonal felújításához, hogy minden szükséges erőforrást a Budapest-Belgrád vasútvonal építéséről kellett átcsoportosítani - írja a Telex cikkében.
Budapest körül a kormány egy logisztikai gyűrűt hoz létre, amely rácsatlakozik a Budapest-Belgrád vasútvonal fejlesztésre és a V0-ás vasúti körgyűrűre, ebben a fejlesztésben Biatorbágynak döntő szerepe van - mondta az építési és közlekedési miniszter kedden a Pest vármegyei településen.
Elindul a Keleti Pajzs.
Arról is beszéltek, mit tehetünk ellene.
Nézzük, mi a helyzet a leggyorsabban változó szakaszon.
Szerintük lehetséges, de még elkerülhető ez a forgatókönyv.
Egyebek mellett erről szólt a Hype legújabb adása.
Tardos Gergelyt, az OTP Bank elemzési központjának igazgatóját kérdeztük.
Simák Pál a Portfolio Checklistnek nyilatkozott a Hitelezés 2024 konferencián.